Sunday, July 13, 2008

oh, chentaku~

hari ni cik zetty nak berbicara tentang chenta.. apa itu chenta? adakah cik zetty maksodkan band indie yg faymesnye hingga ke indon itu.. yang mana yuna telah mengcoverkan lagu polaroidnya? oh tidak.. perkataan chenta yang dibicarakan di sini tiada kaitan langsong2 dgn band itu. mungkin sekadar unsur chenta mainan perasaan yang disadur dalam lagu2 mereka bersangkut paut dgn topik ini. berdasarkan pengamatan dan pengalaman serta pemikiran cik zetty.. cik zetty berpendapat bahawa chenta memang wujud. yang slalunye kite: insan yang buta, tuli dan bisu ni, nmpak hanyelah chenta antara 2 manusia. ketepikan soal chenta antara sang uda dan dara. itu sudah pasti menjadi perkara pertame yg terlintas dlm kotak fikiran. dan cik zetty yang sedang menulis.. ermmm menaip ni juga tertanye-tanye kini, wajarkah kirenya die berbahasa begini. dan apa signifikan istilah chenta itu sendiri yg bisa membuatkan cik zetty menulis.. maap. menaip sebegini rupe? agung sangatkah istilah chenta itu sendiri?

ya! chenta itu memang agung sekiranya diabadikan kepada pencipta-Nya. Dia, yang lebih berhak, lebih layak menerima kasih sayang, ketaatan, dan juga ketulusan yg tak berbelah bahagi. bukan hanya sekadar dijadikan sandaran, pengubat luka semata-mata di saat diri dilanda musibah. dan ya! chenta itu memang agung sekiranya chenta itu di'hadiah'kan pada Yang Satu itu dgn penuh keikhlasan dan kesetiaan. dan chenta itu memang hebat sekiranya ditujukan pada Dia, Yang Maha Berkuasa menjadikan setiap sesuatu itu. tak pernah lupa.. alpa walau dlm keadaan yang paling sukar sekalipun. tetap kembali bersujud, redha pada-Nya setelah habis daya titik peluh dicurahkan. dan chenta itu memanglah chenta yang paling bermakna jika setiap saat digunakan dengan memanfaatkan kurnian-Nya, menjadi khalifah di bumi Tuhan bagi mendapat keredhaan dan keberkatan-Nya.

yang utama, harus dichentai.. ibubapa.. keluarga.. kawan-kawan.. chenta bukan sekadar bermaksud i love you.. i wanna spend my whole life with you.. tak.. bukan.. definisi chenta di sini lebih kepada berkasih sayang. ramuan utama untuk hidup bersama. dan chenta itu juga bukan bermaksud memiliki.. "menyimpan" mereka selama mana yang kita mahu. tetapi untuk memberi dan menerima. paling tepat: berkongsi. yang kita tengok hubungan mesra ayah-mak, abang-adik, kawan-kawan, dan pasti kekasih-kekasih. tapi cuba kita "lihat" apa yang ada di sebalik semua itu? satu jalinan.. hubungan yang erat.. seorang kakak takkan ucapkan 'chenta' kepada adiknya. tetapi seorang suami tetap akan ucapkan sayang pada isterinya. chenta sesama makhluk tidak kekal. tetapi sayang? ya.. sentiasa ada. marah mana sekalipun seseorang itu.. rasa simpati.. sayang tetap wujud. contoh yang paling mudah.. kasih sayang antara haiwan dan manusia. rasa chenta pada kucing itu juga chenta. rasa sentiasa memerlukan. sayang. tiada sempadan. bila berjauhan, rindu mula menghinggap.

dan chenta itu juga bukan menchentai, menyayangi, atau melindungi orang lain semata-mata. bahkan juga chenta kepada diri sendiri. memang betul.. tak boleh selfish nak hidup tapi kita tak boleh jadi selfless kalau tak nak mati. ada orang yang kemaruk dengan chenta sesama insan hinggakan sanggup gadaikan nyawa sendiri. ape kes..?? nw this is zetty talking: definisi chenta tu sangatlaa luas. yg kite nampak. yes. sure. couple2 di kaki lima. tu ke chenta? dan klo drama omputeh plak, sex and lust ade termasuk skali lam skop nye. ade yang sanggup commit suicide sebab awek lari.. balek kat pakwe lame.. kne reject. tu tak kire lagi yg u jump, i jump! yg if i'm gonna die.. i'll die with you, and only you.. ye ke? takk.. bukan.. niat tak menghalalkan cara. i might not be sooooo alim and miss-knows-everything-a to z, tapi yg tu memang dah sah. terang lagi bersuluh. nak sayangi, chentai orang laen.. sayang diri sniri dah cukop? chenta badan sniri dah cukop? dan chenta diri sendiri tu jugak bukan maksodnye nak kne pegi spa manjekan diri. bli barang mahal tempek kat muke. pakai baju sutera mahal. tak.. bukan.. tapi sayang diri dengan jauhkan dulu mende2 yg boleh rosakkan diri. dekatkan diri dengan Tuhan. dan respect diri sniri. this ain't shit! i'm grabbing no words from any commercial break or whatsoever.. bukan tiru 3R. tapi memang betol. nak respect (since respect pon termasok dlm skop chenta) org yg kite chentai tu.. respect ourself first. dan respek tu jugak bukan takat angkat tangan tabik toink toink je. respek tu hormat: jaga, pelihara. klo paham ni.. takkan tegadai body atas nama chenta ituuuu. chenta boleh dijual beli. yes. tapi body? maw paham sniri laa..

dan akhir skali.. yes.. nw i'm totally getting back to the 'ol zetty.. no crappy baku-baku words. chenta sang uda dan dara memang pijak-angkat-baling masok bin je. sebab? bukan sebab frust ke ape. sebab tader gune. sumenye dusta.. mainan perasaan semata-mata. bikin emo je lbey. hmmm... kan dah cakap.. ;))





;pp


140708:0258

No comments: