Wednesday, July 31, 2013

This is our own battlefield. Ini Badar kita!



Bismillahirrahmanirraheem
Salam ‘alayk.

Alhamdulillah Allah sampaikan ke Ramadhan kali ni. Dah masuk fasa akhir pun. Semorang berlumba-lumba buat pecutan terakhir utk kumpul ganjaran dan penuhkan bekal. Tak kurang juga yg berlumba-lumba merebut persalinan raya yg diskaun sampai 70%. Ehhh.

Mungkin dah terlambat sikit utk membebel tapi better late than never dok?

Masih ingat Badar al-kubra? Peperangan pertama kaum muslimin menentang tentera musyrikin. Peperangan pemisah yg haq dan batil. Peperangan pembuktian keimanan dan ketaqwaan. Terjadinya di bulan mulia ini, tahun 2 Hijrah. Takmau lah cerita kronologi peristiwa, buat synopsis bagai.. Yang ini dah belajar sejak zaman sekolah dulu lagi. Kalau nk baca lagi boleh google saja, dan kalau extra semangat nak kaji silalah buka al-raheeq al-makhtum 491mukasurat tu.

Kenapa ramadhan ini Badar kita? Di samping kita berluba-lumba menambah amal kebaikan, janganlah lupa untuk buang karat-karat jahiliyyah dan kekotoran maksiat yang menghitamkan hati kita. Seperti gelas kosong yg berdebu, kalau kita tambah air putih sampai penuh pun keladaknya masih ada selagi gelas tu belum dicuci bersih sebelum diisikan air. Ramadhan ini badar kita, peperangan kita sebab teguhnya kita melawan kehendak nafsu kita sendiri. Melawan rasa nak bermalas-malasan lantas terus bangkit beribadah. Dan melawan kehendak deria-deria kita yg sukakan keseronokan dan keindahan duniawi.

Allah swt Maha Pemurah mengurniakan kita 1 bulan special utk kita muhasabah diri dan bersihkan diri kita dari segala kekotoran dunia. Inilah masanya utk kita berusaha sungguh-sungguh memperbaiki diri, menjadi hamba yg lebih baik. Tongsampahkan kaypop, hanamichi sakuragi, inche rahul malhotra, akak raihanah, pakcik haron ajis atau apa-apa saja yang deviatekan hati kita dari mengingati Allah. Masa inilah utk kita buang sifat suka membazir, shopping tak hengat dunia, perasan-mamat-tu-syok-kat-aku, malas lipat baju, suka menangguh buat esaimen dan sebagainya.

Gunalah peluang yg Allah bagi ni bukan sejam. Bukan sehari. Tapi sebulan utk singkirkan jahiliyyah-jahiliyyah yg masih melekat dlm jiwa ni haa. Berbalik kepada topic yg tadi. Ada beza antara rabb dan ilah. Semua org mengaku Allah tu rabb, pencipta, pemilik seluruh alam. Tapi tak semua org menjadikan Allah tu satu-satunya ilah (sembahan). Even study sampai tangguhkan solat, study tu pun boleh jadi ilah. Apatah lagi benda-benda yg kita idolize hinggakan terlalai mengingati Allah. Idol=berhala=sembahan. See the connection?

Puasa kita bukan sekadar menahan lapar dan dahaga semata-mata. Puasa kita puasa hati, puasa mata, puasa mulut, puasa telinga. Senang cakap puasa seluruh anggota kita dari perkara-perkara yg takbes. Sebaliknya longgarkan skru-skru sendi, hati, kepala utk menambah amal ibadah. Lagi-lagi dah masuk fasa terakhir ramadhan ni. Mungkin kita dah terlepas malam-malam sebelum ni. Tapi takkan nak biarkan 7/8 malam yg masih berbaki ni disia-siakan begitu saja?

Fafirru ilallah. Fafirru ilallah. Kembalilah kepada Allah. Sujudlah pada Allah. Mohonlah keampunan sungguh-sungguh dari-Nya. Allah swt tu al-Ghafur, Maha Pengampun. Apa saja dosa yg kita lakukan selagimana tak mensyirikkan-Nya inshaAllah akan diampunkan. Allahumma innaka ‘affuwun kareem, tuhibbul ‘afwa fa’fu’anni. O Allah. You are pardoning and You love to, so pardon me.  Hebatnya al-‘afuw hinggakan segala dosa yg kita lakukan sebelum ni diampunkan dan takkan ditayang langsung di hari perkumpulan kelak. Completely forgiven without any traces. Bukankah itu yg kita mahu?

Bersegeralah memohon keampunan. Sebab kita tak boleh jamin peluang tahun depan masih ada. Boleh jadi esok jantung kita dah tak berdegup, intercostals muscles kita dah tak contract, impulse kita tak melompat-lompat seperti kebiasannya. Apa bekalan yg kita dah kumpul? Apa yg kita nk present di hadapan Allah nanti? Burulah Lailatul Qadr. Malam yg nilai ibadahnya sama seribu bulan. Kita sendiri pun belum tentu mampu hidup 83 tahun. 83 tahun ibadah! Inikan 20 tahun pun dah wasted tanpa mengenal ad-deen. Huuuuu nanges.

Mungkin hati kita kurang khusyuk, kurang ikhlas di saat kita sujud tapi inshaAllah anggota badan kita jadi saksi kita pernah berusaha mendekatkan diri kepada-Nya. Lucutkanlah perhiasan-perhiasan dunia sementara yg bersarang dalam hati kita, fikiran kita dan tunduklah abdikan diri pada Allah dengan hati yg lapang memohon keredhaan-Nya. Mohonlah sungguh-sungguh. Supaya Allah bersihkan hati kita, supaya amal yg tak seberapa ini diterima dan mampu menjadi dalil di hari timbangan kelak. Doalah supaya diberi keberkatan hidup di dunia, dijauhkan dari azab kubur, dikurniakan syurga tertinggi, dan dihindarkan dari sambaran api neraka.

Moga Allah kurniakan output taqwa dari input Ramadhan kali ini. Moga madrasah ini mampu melahirkan “kita/saya/aku”  yg lebih baik dari sebelumnya. This is our battle. External pushing factor (coughsyaitancough) dah takde. Yang tinggal hanya keinginan kita semata. Dan badar ini adalah badar kita melupuskan kebatilan within ourselves. 8 days to go. Kena all out tahap moksya!

Wallahua'lam

p/s: dan jgn lupa doakan saudara-saudara kita yg berjuang di palestin, Syria dan Mesir sana. Merekalah yg mewakili kita di garis depan iman; dibakar musim panas, direpotkan hajat, dicekam ancaman, disuguhi besi & api, tapi tetap teguh. –Salim A.Fillah

No comments: