Sunday, February 27, 2011

post-mortem.

Bismillahirrahmanirraheem.

Salam 'alaik.

Kali ni, biar hati yg berkata-kata.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Segala puji buat Allah, Tuhan sekalian alam yang bukakan pintu hati utk join Syahadatul Haq kali kedua. Kesyukuran tak terhingga dipanjatkan pada Yang Esa kerana sekali lagi "dipilih" utk yg menjadi "yang istimewa" dalam kalangan yang ramai-ramai di luar sana.

Mungkin tak ada orang lain yang akan baca entry kali ni, dan mungkin tak ada orang pun yang buka tapak lubuk fikiran & luahan hati seorang Shafiqa Izzati ni.. Tapi insyaAllah saya jadikan ni sebagai peringatan & teguran untuk diri saya sendiri. Dan partly sebagai medan amal saya jugak supaya boleh jadi saksi untuk perbicaraan akhir saya kelak.

11.47pm. Sangat penat. Esok kelas pagi. Dan exam minggu ni insyaAllah. Saya pun tak ada idea nak tulis apa. Tapi hati saya sesak. Saya tertanya-tanya sendiri, apa yang buatkan saya rasa sebegini? Sedangkan saya tak cukup masa & terlalu banyak tanggungjawab yang perlu saya tunaikan minggu ni. Tapi saya pilih untuk menulis. Dan saya sangat berharap masa yang saya peruntukkan utk spill out di sini dapat redakan kesulitan di hati saya, dan insyaAllah juga peroleh redho dari-Nya.

Turning point. Saya tak mampu dan tak layak nak katakan yang saya dapat rasa hidayah dari Allah tu datang pada saya. Tapi apa yang saya mampu jamin adalah program kali ni dah bagi impak yang sangat besar pada saya. Saya terasa. Sungguh. Dah berulang kali rasanya saya luahkan pada kakak-kakak yang first time saya rasa indahnya Islam, sort of terbuka pintu hati tu masa join PMS di Scotland 2 tahun setengah yang lepas. Dan saya dapat lihat perubahan diri saya sepanjang tahun yang berikutnya. Malangnya, "rasa" tu hilang. Saya sendiri pun tak pasti bila dan bagaimana. Saya tak boleh nak tuduh environment Malaysia yang tak support perkembangan saya. Partly salah saya sendiri jugak sebab tak ada usaha keras utk pulihkan keadaan dan biarkan diri terus hanyut.

Saya rasa berkali-kali juga saya disapa dengan perasaan "saya perlu berubah" tapi saya tak cukup kuat untuk grab seeratnya. Lantas, perasaan tu hilang juga akhirnya. Tapi kali ni, ketukannya kuat. Dinding yang saya bina sekeliling zon selesa saya tiga perempat roboh. Alhamdulillah. Saya sangat bersyukur utk itu. Dan saya berhasrat untuk robohkan satu perempat lagi dinding yang bersisa. Tak perlu saya ceritakan masa silam saya. saya tak mahu buka pekung di dada. Dan kalau boleh saya mahu buang terus kisah lampau saya, tak kiralah apa yang saya pernah buat, atau apa yang saya pernah fikir. tapi saya sedar, butang BACKSPACE, DELETE dan ESCAPE tak ada dalam kehidupan kita. Alhamdulillah. Saya bersyukur utk itu juga. Sebab masa lampau saya merupakan salah satu eleman penting utk saya lihat masa depan saya. Sebagai peringatan dan sebagai teladan utk diri saya sendiri.

Apa yang saya perlu lakukan sekarang adalah maju ke depan. Saya ingin termasuk dalam "golongan beruntung" sampai bila-bila. Dan untuk itu, saya perlukan "tiang-tiang" stabil utk kukuhkan "binaan" saya. Saya perlukan tangga utk bolehkan saya panjat ke bumbung. Saya tak mampu nak gapai bintang. Tapi saya kira melihat bintang dari bumbung lebih indah dari sekadar berbaring di tanah. Angin di bumbung lebih nyaman. dan keberanian utk berdiri di tempat tinggi tu tak semua orang mampu miliki. Saya rasa istimewa. Support system di sekeliling saya wujud selama ini. Mungkin saya saja yang terlepas pandang. Selfish dan hanya berjalan mengikut langkah kaki saya tanpa menoleh ke kiri dan ke kanan. Alhamdulillah. Kekaburan mata saya sebelum ini dah dirawat. Penglihatan saya sudah pulih. Mungkin bukan 100%. Tapi saya pasti dalam tempoh 2 3 minggu lagi saya akan pulih sepenuhnya, insyaAllah. Saya akan cuba makan ubat mengikut masa yang ditetapkan selain daripada jaga diet saya, sebab saya yakin "doktor" lebih arif tentang ini.

Baju saya lencun di saat saya titipkan perasaan saya kali ni. Betul saya terasa. Terasa dengan diri sendiri. Sebahagian diri saya dah menzalimi sebahagian diri saya yang lain. Dan sekarang saya rasa saya perlu adil pada diri saya yang sebahagian lagi. dah lama "saya" tertindas. Saya rasa tak perlu utk saya berterusan mengasihani "diri saya". Dan saya juga tak mahu menghukum "saya yang satu lagi". Saya kira langkah terbaik adalah buang yang keruh dan ambil yang jernih. Sebab saya tahu..


"this path might be difficult, but the final destination is certain" Allahuakbar!

Bantu saya ke arah itu.......



yang jujur berbicara,
HATI.

8 comments:

rusnarusli said...

salam zetty syg ^,^
Allahu akbar!
insya Allah3x
Allah akan bantu kita semua!

29:69
luv u fillah~
salam sayang

Fathin Aina said...

zetttyyyyyy~~
iA..moga Allah bantu kita utk kekal dan maju dlm jalan ni iA...
let's support each other k? jom runtuh kn dinding2 tu sama2, clear kn jalan kita iA..

luv u~~
p/s: ko sebut psl bumbung2 tu, teringat umah ak yg kat bumbung nih..haha

lah lah said...

bismillah

salam wbt dear zetty =)
subhanallah.. rase sguh ape yg awk tulis ni satu perkongsian dr hati..
alhamdulillah..masuk ke hati kt jgk..huhu.
inshaAllah zetty. kt bantu each other eh! igt janji Allah 29:69..
mg Dia sntiasa bantu kt utk terus melangkah ke hari2 mendatang inshaAllah.
matlamat kt hanya satu..Allah swt =).
syg awk filahhhh!
bittaufiq wannajah sis! mg Allah prmdhkn urusan sume nnti inshaAllah..

tk care dear!

heart-to-heart,
org badar =)

Syazwani'Aqilah said...

Bismillah..

Zetttyyyyyy!!!

T_T, xoxo

Mari kite jalan sama-sama yek~ Moga DIa sentiasa pilih kite insya Allah..

Teruskanlah melangkah sesungguhnya Dia sentiasa bersama kita..

~insan kerdil di jln ini~ said...

salam zetty..ALLAHUAKBAR!
betapa hidayah Allah itu utk manusia istimewa pilihanNya..
dari sekecil cuitan di hati insan
kepada ketukan meroboh dinding kelalaian..
semoga taufikNya mengiringi..
semoga setiap langkah mengharap pertemuan abadi..
semoga diberi kekuatan dariNya..
doa dan terus doa agar hati kita sentiasa basah dengan ingatan kepadaNya..
insyaAllah saya sedia di sisi
insyaAllah kita saling ingat-mengingati
uhibbuki fillah :')

keyLa said...

zetttyyyyyyyyyyyyyy~~~!!!!!


i hope i'm not the last yg bace entry ini..

zetty, jgn pernah mengalah!!
kite semua tgh berperang dgn diri kita yang satu lg...jgn mengalah!!

Dr. Nurul Izati Zakaria said...

alhmdulillah sbb kite smua masih dberi kesempatan utk disapa hidayahNya,,,setinggi2 syukur sbb Allah masih ingat kite kannn...
Allah xpernah lupe kite..
inshaAllah,,, together kita berjuang meraih setinggi2 cintaNya~

Uhibbuki fillah sahabat =)

zettyshafiqa said...

aaaaaa..... terharuuuuu TT.TT
tak tau nak cakap ape...

thank you. thank you. thank you.
semoga Allah tsabatkan kita di jalan ni. doa juga agar diberi kekuatan & kesabaran utk mengharunginya [47:7]. sebab janji Allah tu pasti ^^

and thank you again :)